sâmbătă, iunie 19, 2021

PORTUL BRĂILA de Petre Maravela – Episodul XXIX

Important de Citit

În 1991 Navrom încetează activităţile în port, din INF Navrom s-a desprins o firmă aparte – ROMNAV S.A. Urmează privatizarea şi îmropietărirea, patrimoniul Agenţiei trece la Navrom Brăila în acte, pe teren mai greu datorită căpitanului cu vechime Nicolae Ţuţuianu. Cumpărarea acţiunilor salariaţilor, face pe ing. Antistescu director-propietar, adică stăpân pe clădirea simbol a portului.

Arhivă personală - PETRE MARAVELA
Arhivă personală – PETRE MARAVELA

După privatizarea de după 1992, dispare Fabrica PAL (Prelucrarea şi arta lemnului) şi Fabrica de ciment „Stânca” ( km 173), clădirea morii Violattos va fi deţinută de societăţile : Mecon, AgroProdimex, Arta Populară şi Real Consulting, astăzi un tronson îl deţine S.C. „Alco Plus”. Moştenitorii reveniţi în ţară revendică toate clădirile şi vreo 2 ha de teren ( faleză, str. Danubiului).

După suspendarea curselor de pasageri Brăila – Galaţi – Tulcea ( lipsă pasageri), urmează repararea drumurilor din IMB  cu trecere bac, amenajarea şoselei-dig Galaţi,  activităţile filialelor Navrom, AFDJ Brăila sunt preluate de Galaţi, Gara fluvială şi zona rămân pustii.

Arhivă personală - PETRE MARAVELA
Arhivă personală – PETRE MARAVELA

În prezent C.N.A.P.D.M. S.A. Galaţi, sucursala Brăila este condusă de Gh. Scarlat, Căpitănia Portului de către Vlăduţ Brânză, A.F.D.J. Brăila de Ionel Badea, S.P.F. Brăila de Răzvan Ciuciu.

Transportatori fluviali Brăila :
– S.C. Hercules S.A., condus de Costel Chiosea şi Vărtejaru S.
– A.Z.L. Brăila, condus de Stelică Constantin
– Transeuropa Brăila, condus de Canciu D. Tarifarea vamală se realizează prin Biroul vamal de control şi vămuire la frontiera Brăila ( birou condus de Ştefan Dumitrel ). Biroul Vamal Brăila a avut încasari de peste 53 milioane lei, în prima jumătate a anului 2015, a controlat 138 nave maritime sosite, 107 nave maritime plecate, 41 nave fluviale şi 184 barje.

Pescăria a falimentat, au apărut firmele „capitaliste”: Tazz, Rofish, Omega Group, S.c. Trans-Europa. Recent aici se descărca sare din…Turcia (cea din Târgu Ocna costă scump), cabana Corotişca ( de pe malul drept) a dispărut fără urmă.

Pe 20 iulie 1992 este promulgată Legea 84 privind regimul zonelor libere, urmată de Legea nr. 244/2004 . Zona liberă Brăila s-a înfiinţat conform Hotărârii de guvern nr. 330/1994, activităţile se realizează conform H.G. nr. 1669/14.10.2004 şi H.G. nr. 1998/16.11.2004 După o perioadă fără succes, de ceva timp sunt funcţionale. Avantajele Zonei Libere Brăila ( sediul – str. A. Saligny nr. 24):
– Poziţie strategică la graniţa de Est a Uniunii Europene cu acces rapid şi eficient la pieţele de consum din Europa şi Orient – Acces facil la căi de comunicaţie terestre şi navale – Terenuri libere pentru orice tip de investiţii la preţuri competitive – Facilitati economico-fiscale avantajoase pentru dezvoltarea unei afaceri – Deschidere totală la orice idei şi propuneri, standarde înalte de relaţii Zona Liberă Brăila este formată din 4 perimetre în care mărfurile extra-comunitare sunt considerate ca şi aflate în afara teritoriului vamal al U.E.

PORT-BRAILAÎn Zona Liberă Brailă ( director – ec. Mircea Florin) pot fi desfaşurate, conform legii, o gama largă de activitaţi ce răspund oricaror proiecte sau nevoi economice ale clienţilor noştri.

Se pot desfăşura activităţile :

– depozitare, măsurarea, ambalarea, prelucrarea, testarea, licitarea, vânzarea, expertizarea, repararea etc. a mărfurilor
– organizarea de expoziţii, de operaţiuni bancare sau de bursă – transporturi şi expediţii interne şi internaţionale – concesionarea sau închirierea de spaţii sau clădiri – controlul caliativ şi cantitativ al mărfurilor

– prestări de servicii caracteristice

Facilitaţi de ordin fiscal-vamal :

– mărfurile depozitate nu sunt supuse obligativitaţii declarării unui regim vamal;

– indiferent de provenienţa lor, mărfurile introduse nu necesită depunerea garanţiei vamale

– staţionarea mărfurilor în Zona Liberă nu este limitata în timp

– vânzarea mărfurilor în afara regimului de zonă liberă

– taxele vamale şi TVA sunt exceptate la plată pentru marfurile introduse în vederea prelucrarii, depozitarii sau comercializarii între rezidentii Z.L.

– taxele se plătesc doar pentru mărfurile exportate din Z.L.

– tranzitul de marfuri între zonele libere este scutit de taxe.

– acces la forţa de munca calificată şi la costuri reduse

– concesionări de terenuri pe perioade de până la 49 ani cu posibilitate de prelungire

– operaţiunile financiare se fac în valută liber convertibilă.

Arhivă personală - PETRE MARAVELA
Arhivă personală – PETRE MARAVELA

VA URMA

Comentarii

comentarii

- Reclame -

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Reclame -

Ultimile Noutați

O carieră în contabilitate are multe de oferit

Indiferent dacă aveați planificat să urmați o carieră în contabilitate sau pur și simplu explorați tainele meseriei ca și...
- Reclame -

Mai Multe Articole

- Reclame -

Comentarii

comentarii