,,Cărțile au suflet”. Concurs regional cu tema „Călătoria – metaforă a cunoașterii și a sinelui”, ,,în numele unui… Frumos mereu altfel”
Autor: Ana Maria ZLĂVOG
La Brăila s-a desfășurat recent (la sfârșitul lunii noiembrie 2023) Concursul regional pentru elevi ,,Cărțile au suflet”, aflat la cea de-a VII-a ediție.
Concursul, desfășurat și anul acesta în colaborare cu Biblioteca Județeană ,,Panait Istrati”, Brăila, a implicat elevi din clasele a VII-a, a VIII-a, a IX-a, a X-a, a XI-a de la trei unități școlare brăilene: Colegiul Național „Nicolae Iorga”, Colegiul Național „Gheorghe Munteanu Murgoci” și Colegiul Național „Dumitru Panaitescu Perpessicius”, dar și din alte orașe.
Concursul a avut două secțiuni: eseu și prezentare, iar tema generală a fost „Călătoria – metaforă a cunoașterii și a sinelui„. Coordonatorii concursului sunt profesorii brăileni : Laura Elena Ion, de la Colegiul Național „Nicolae Iorga” și Daniela Drăghici, de la Colegiul Național
„Gheorghe Munteanu Murgoci”. Din partea Bibliotecii Județene au participat: Doina Lalu și Mihaela Lungu, bibliotecari.
În acest context, coordonatorii concursului, prin prof. Laura Elena Ion, ne-au furnizat mai multe informații, prin intermediul unui interviu :
Ana Maria Zlăvog: Cum apreciați rolul parteneriatelor educaționale dintre școli și instituții culturale locale/naționale ?
Laura Elena Ion: Mai mult ca oricând, parteneriatele educaționale, indiferent de natura lor, reprezintă un efort conjugat al profesorilor/oamenilor de cultură de a crea contexte culturale adecvate pentru afirmarea individualității creatoare a elevilor și de a-i motiva să înțeleagă rolul artei, al cărții, într-o lume intens tehnologizată. Prin proiectul Cărțile au suflet sperăm să îi convingem pe elevi că o carte nu reprezintă o corvoadă impusă de profesor, ci o modalitate de cunoaștere a lumii și a sinelui.
Ana Maria Zlăvog : Concursul ,,Cărțile au suflet” parafrazează un cunoscut studiu critic al lui Nicolae Manolescu. Cum contribuie această metodă didactică în asimilarea unor noi cunoștințe de către elevi ?
Laura Elena Ion: Adevărat, titlul studiului critic al lui N. Manolescu mi s-a părut sugestiv pentru proiectul pe care l-am gândit în urmă cu șapte ani. Elevii au posibilitatea de a-și dezvolta abilitățile de gândire critică și creativă, de interpretare a textului literar și, în același timp, le permite să-și aleagă cele mai potrivite strategii de comprehensiune a operelor lecturate, pe care le pot valorifica apoi fie la Olimpiada de limba și literatura română, fie la Olimpiada ,,Lectura ca abilitate de viață” dar și în viața de zi cu zi.
Ana Maria Zlăvog: Din ce orașe au fost elevii participanți din acest an ?
Laura Elena Ion: Proiectul nostru este de anul trecut regional, de aceea, pe lângă elevii brăileni, s-au înscris în proiect participanți din Târgoviște, Caransebeș, Târgu-Jiu, Constanța.
Sunt foarte mulți elevi care ne-au impresionat nu numai prin cărțile alese, ci și prin calitatea prezentării, abilitățile oratorice și, nu în ultimul rând, prin finețea notațiilor eseistice și… fiecare este unic în felul lui.
Ana Maria Zlăvog : Ce elemente de creativitate ați urmărit în cadrul acestei competiții școlare regionale ?
Laura Elena Ion: De-a lungul acestor ediții, s-au schimbat multe dintre așteptările noastre, într-un sens pozitiv. Nici eu, nici dna prof. Daniela Drăghici, nu ne-am propus neapărat o competiție, ci o întâlnire în numele unui… Frumos mereu altfel. Dar, ca să vă răspund la întrebare, aș îndrăzni să afirm că principalul element de creativitate pe care l-am urmărit în evaluare a fost capacitatea elevilor de a surprinde sufletul cărții, arătând modul în care le-a schimbat percepția despre ei înșiși și/sau despre lume și viață.
Ana Maria Zlăvog : Ce elemente de feedback ați pregătit ?
Laura Elena Ion: Cred că feedbackul vizează spațiul de reflecție asupra unei cărți care a atins o coardă a sensibilității fiecărui elev implicat în proiect. Este un aspect demonstrat că, de la o ediție la alta, elevii își rafinează abilitățile de comunicare și de interpretare a textului literar, diversificându-și inclusiv strategiile de lectură și de analiză a operelor studiate la clasă. Adolescenții au nevoie de un context potrivit pentru a-și exprima pasiunea pentru lectură, iar un astfel de concurs poate să le prilejuiască întâlnirea memorabilă cu acea Carte care să le ofere răspunsuri sau, dimpotrivă , să îi determine să își pună noi întrebări…