În perioada 29-31 martie 2024 a avut loc la Cahul (Republica Moldova) Festivalul de Teatru Francofon ,,Jeu des mots”, pentru elevi, organizat de Asociația ,,AOJunact” (Nina Graur-Tampiza, președinte), cu sprijinul Primăriei Municipiului Cahul (Nicolae Dandiș, primar) și al Consulatului României la Cahul (Gabriel Nicola- consul general, Ioan Gabriel Solomon- consul, Gigi Adrian Tudor- viceconsul)
În Festival au fost prezentate 11 piese de teatru în limba franceză de către elevi de gimnaziu și liceu din orașele Cahul, Bălți, Orhei, Căușeni (Republica Moldova), Brăila și Iași (din România).
Din Brăila au participat 13 liceeni talentați, pasionați de teatru francofon, de la Colegiul Național ,,Nicolae Bălcescu”, îndrumați de doamnele profesoare de Limba franceză Florentina Poenaru și Ludmila Crăciun.
Trupa de teatru francofon a Colegiului Național ,,Nicolae Bălcescu” a pus în scenă, pe scena Palatului Culturii ,,Nicolae Botgros” din Cahul, sub coordonarea doamnelor profesoare, comedia ,, L’affaire Poliakoff ” de Juliette Pirolli, distribuția fiind următoarea:
Marius Andrei Sârbu, clasa a XI-a (rolul ,,Comisarul Criks”),
Matei Cichindel Pascu, clasa a X-a (rolul ,,Inspectorul Blanc”),
Ioan Alexandru Buda, clasa a IX-a (rolul ,,Inspectorul Magenta),
Marius Popa, clasa a IX-a (rolul ,,Inspectorul Noir”),
Ștefania Bobocea, clasa a IX-a (rolul ,,Contesa Katia Polianoff”)
Diana Voicu, clasa a XI-a (rolul ,,nepoata Contesei”) ,
Daniela Andreea Roșioru, clasa a XI-a (rolul ,,guvernanta”),
Georgiana Mariana Dobre, clasa a IX-a (rolul ,,camerista”),
Giulia Alexandra Moșescu, clasa a X-a (rolul ,,infirmiera”),
Bianca Ioniță și Alexandra Chirilă, clasa a X-a (rolul ,,secretarele”),
Larisa Răducu, clasa a XI-a (rolul ,,martorul”)
Maria Poenaru, clasa a IX-a, ,,souffleur”(sufleur)
Pe parcursul zilelor de festival, desfășurat într-un climat educativ intercultural, elevii brăileni s-au bucurat de o primire cordială și de cazare confortabilă, participând la mai multe ateliere de lucru, interactive, axate pe învățare creativă și ,,jocuri de rol”, susținute, cu sprijinul Alianței Franceze din Moldova, la Liceul Teoretic ,,Ion Creangă” din Cahul, au vizitat Școala de Arte Plastice și Muzeul de Istorie din Cahul. Totodată, întâlnirea cu vorbitori nativi de limba franceză, din Franța, participanți ca voluntari la acest festival, a facilitat dezvoltarea competențelor de comunicare ale elevilor în această limbă de circulație internațională.
Cu acest prilej, doamnele profesoare coordonatoare ne-au declarat:
,,Participarea la un astfel de festival este o șansă unică pentru copii, dar și pentru profesori, reprezintă o oportunitate de a se forma din punct de vedere profesional. Elevii au, în primul rând, ocazia de a urca pe o scena adevărată și de a transmite din energia emoțiilor traite; apoi, întrunirea teatrală este o ocazie de a vorbi în limba franceză care este una de circulație internațională. Nu în ultimul rând, elevii creează legături strânse de prietenie cu copii pasionați de aceleasi lucruri: dragostea pentru limba franceză, pentru cultura și civilizația Franței” (prof. Ludmila Crăciun)
,,Festivalul de Teatru Francofon de la Cahul a fost o experienţă de neuitat atât pentru mine ca profesor însoţitor cât şi pentru elevii-actori. În primul rând, vă mărturisesc că am avut parte de o primire caldă din partea autorităţilor locale şi a reprezentanţilor Alianţei Franceze care s-au mobilizat exemplar pentru reuşita acestui eveniment cultural. Am avut, astfel, oportunitatea unui schimb de experienţă cu profesori de limba franceză din ţară, dar şi din Republica Moldova. În al doilea rând, pentru elevii care fac parte din trupa de teatru în limba franceză a Colegiului Naţional „Nicolae Bălcescu”, această primă participare la un festival de teatru a fost ocazia perfectă nu numai de a folosi franceza în afara orelor de curs, ci şi de a lega prietenii durabile, de a-şi construi amintiri frumoase din liceu. Sunt convinsă că Festivalul de Teatru Francofon de la Cahul este doar începutul unui proiect extraşcolar ambiţios de promovare a limbii franceze în rândul adolescenţilor” (prof. Florentina Poenaru)