În luna decembre a anului 1869 a fost terminată construcţia staţiei CFR Brăila, denumită pe atunci casa de cantonieri, condusă de un şef al staţiei ferate. În prealabil Compania Strussberg, care asigura construcţia căii ferate Roman-Bacău-Adjud-Mărăşeşti-Tecuci-Barboşi-Galaţi-Brăila.Făurei-Buzău-Ploieşti-Bucureşti Nord (gara Târgovişte), a achiziţionat terenul unde urma să se construiască gara Brăilei, plătind despăgubiri pentru morile de vânt, cârciumile şi casele de locuit ce ocupau acest teren.
La 4/16 octombrie 1871, Tribunalul de Arbitri anulează Concesiunea Strubberg deoarece lucrările erau executate de o calitate necorespunzătoare, altele nu erau terminate sau erau deja deteriorate dar în privinţa clădirilor gărilor s-a hotărât păstrarea arhitecturii aşa cum o concepuse Compania, după modelul celor din Prusia.
Societatea Acţionarilor C.F.R. va prelua continuarea lucrărilor inclusiv a clădirilor gărilor de pe traseul de mai sus şi va definitiva gara Brăilei aşa cum o putem observa în ilustrata din Fig.1, intitulată „Salutare de la Braila/Gara.” Ilustrata este editată în intervalul anilor 1897-1898 de „Editura lui Leon Konig, librar Cernăuţi” şi fotografia lui Marco Klein, cu numărul 347 şi este circulată de l Brăila la Tg.Jiu, sosită aici pe 24 SEP899.
Consemnăm punerea în funcţiune provizorie a liniei de cale ferată Brăila-Bucureşti la 23 decembrie 1870, ceea ce a însemnat o creştere simţitoare a exportului de grâne prin Brăila şi în ianuarie 1872, darea în exploatare definitivă a liniei Brăila-Buzău.
Documentele atestă că la 6 mai 1877, patru monitoare turceşti au bombardat Brăila şi un obuz a căzut asupra staţiei de cale ferată cu câteva minute înaintea sosirii marelui duce Nicolae.
Priveliştea vechii gări şi vecinătăţilor poate fi admirată în ilustrata „Salutări din Brăila Gara” (fig.2) realizată în Editura Librăriei N.D. Chrzssoverghis în jurul anului 1908. Tramvaiul 23 (purtând clopotul pentru semnalizare) în poziţia de a părăsi rondoul din faţa gării, cele două trăsuri în aşteptarea clienţilor, fara însăşi înconjurată de o mulţime de arbori şi câteva felinare, toate sunt pline de pitoresc, impresionând privirile noastre de acum, mai ales că nimic din ceea ce vedem nu mai există…
Fig.2 Salutări din Gara Brăila-Gara Editura
Librăriei N.D. Chrzssoverghis, Brăila
Amintim (pentru unii dintre noi reamintim) că la 5 iulie 1941 într-un bombardament aerian a fost distrusă o aripă a gării, înregistrându-se cinci morţi şi trei răniţi.
Menţionăm un alt reper din viaţa gării, anume acela al înfiinţării la 1/13 noiembrie 1873 a oficiului telegrafo-poştal, desfiiţat în 1890, reînfinţat la 1/13 aprilie 1896 şi desfiinţat pentru a doua oară la 3/15 iunie 1898.
În sfărşit reproducem CARTEA POŞTALĂ (fig.3) scrisă la 97/21/8 Domnului Vasile Popescu de verul teu, Sergent major Şerbănescu (fig.4) într-o caligrafie impecabilă purtătoare a două amprente ale ştampilelor BRAILA GARA 2 SEP 897 pe faţă şi DUDESCI GARA 3 SEP 897 p vero Scriemi când vii să te aştept la gară-
De atunci au trecut 111 ani!
„Festivalul feroviar”, Iaşi, nr. 17, 1999
Sursă: Amintiri din cel mai frumos port de la Dunăre, Vasile Avramescu