S-a spus atat de mult si de des ca reclama este sufletul comertului incat astfel de cuvinte incep sa devina, din ce in ce mai mult, un truism. Insa, dincolo de usoara lor inadecvare in orice discutie, este cert ca ele ascund si mult adevar. Atunci cand ai un serviciu de oferit, trebuie sa il faci sa ajunga la ochii si urechile celor carora te adresezi, pentru ca, in mod contrar, nu ai avea nicio sansa cu afacerea ta. Iar aceasta nevoie se transmite foarte mult si in mediul online, unde cerintele sunt cam aceleasi, insa la un cu totul alt nivel.
Cum competitia adevarata s-a mutat pe Internet si o firma care nu isi face reclama si aici este una care poate sa fie considerata moarta sau cel putin muribunda, este clar ca firma ta va avea nevoie de cat mai multa publicitate. Cum insa totul este contra cost (da, nimic nu este gratis, nici macar acolo unde opinia nu costa niciun ban), ar trebui macar sa stii care sunt cele mai bune metode prin care iti poti face afacerea cunoscuta (si nu oricum, ci la target-ul pe care doresti sa il atingi). Una dintre aceste metode este advertorialul. Ba chiar mai mult, este si una dintre cele mai bune, daca il folosesti corect si in cunostinta de cauza.
Prima intrebare: Ce este un advertorial si cum functioneaza el
Modul in care lucreaza motoarele de cautare poate sa fie foarte greu de inteles pentru un nou venit in aceasta lume si fiecare dintre noi am trecut prin aceasta etapa. Insa, pentru a intelege care este rolul unui advertorial si cum reuseste el sa te ajute, trebuie sa vorbim un pic si despre acest lucru.
Google (cel mai important motor de cautare, dar mai sunt si altele), functioneaza pe baza de link-uri. Cu alte cuvinte, cu cat mai multe link-uri exista catre un site, cu atat mai sus acesta va fi in lista de cautari (si fiecare isi doreste sa ajunga pe prima pagina, nu?). Iar un advertorial bun are exact acest rol, de a crea link-uri noi catre site-ul respectiv. Aceasta practica se numeste link building si fiecare site care a ajuns pe prima pagina de cautari o foloseste. Avantajul advertorialelor este ca sunt SEO friendly (SEO = search engine optimization) si pot sa fie optimizate foarte usor, atat timp cat link-urile utilizate sunt de calitate. Bineinteles, si articolul in sine ar trebui sa fie unul bun, pentru ca, altfel, nimeni nu ar fi tentat sa il citeasca. Iar asa ajugem si la ce este, cu adevarat, un advertorial.
Dupa atat de multe discutii doar tangentiale la subiect, probabil ca vei fi surprins sa afli ca un advertorial este un articol ca oricare altul. Autorul acestuia fie prezinta un anumit produs sau serviciu, fie povesteste care a fost experienta sa in legatura cu acesta (una buna, pentru ca, altfel, care ar mai fi scopul articolului?). Daca mai adaugi si un link, totul ar fi gata, nu? De fapt, nu este chiar atat de simplu, pentru ca un advertorial este destul de greu de facut.
Al doilea pas important: In ce consta un advertorial?
Ca orice serviciu online, un advertorial trebuie sa fie de calitate. Limbajul trebuie sa fie unul corect si adecvat temei si publicului (daca scrii despre un serviciu medical, vei folosi termeni din domeniu, daca o faci pentru un site de mamici, te vei adapta acestuia). La fel de importanta este si concordanta dintre domeniul de activitate al site-ului sau ziarului in care apare advertorialul si subiectul acestuia. Cu alte cuvinte, daca vei publica un text despre Coca Cola pe un site de constructii, Google isi va da seama ca este ceva in neregula si va incepe procedurile de scadere a rating-ului paginii catre care se da link (adica a locului pe care aceasta apare in cautari). In concluzie, un advertorial de calitate se scrie curat, romaneste, dar este si publicat pe un site de profil si in concordanta cu subiectul.
Iar al treilea element care conteaza, poate cel mai mult, este optimizarea SEO a textului. Acesta trebuie sa contina anumite cuvinte cheie, din nou, unele relevante, iar numarul lor trebuie sa fie perfect proportionat, nici nu prea putine insertii (lucru care ar putea sa nu starneasca interesul dorit), dar nici nu prea multe (pentru a nu atrage sanctiuni atat din partea motorului de cautare cat si din partea cititorilor).
In loc de incheiere: Cat costa un advertorial?
Nimic nu este gratis, mai ales cand vine vorba de promovarea pe internet. Asa stand lucrurile, advertorialele costa si ele, unele mai mult, altele mai putin, depinde de marime si de locul in care apar.
Ziarele online taxeaza cel mai mult, pentru ca au cei mai multi cititori. In plus, scriind pentru ei, ar trebui sa respecti si anumite norme impuse, referitoare la limbaj si tematica. Daca vrei si trafic, aceasta este solutia perfecta, dar costa. Doar pentru SEO, se poate insa apela la bloguri si tot felul de site-uri mai mici, care genereaza mai putin trafic, dar care au tarife mai scazute si mai putine norme de respectat.
Ca o regula generala, cu cat site-ul este mai mare si cu mai multi vizitatori, cu atat postarea textului este mai scumpa. La toate acestea se adauga si scrierea efectiva a acestuia. Daca vorbim despre un blog, autorul il poate scrie singur, contra cost, insa pentru un site de stiri sau ziar, advertorialele sunt realizate de un copy writer profesionist.
Asadar, promovarea online costa, deci trebuie sa ai pusculita pregatita. Cu toate acestea, advertorialele ar putea sa fie unele dintre cele mai ieftine metode si cum ele pot fi postate pe diverse bloguri, bugetul poate sa varieze si in functie de necesitati. In final, sfatul unei persoane care a apelat si inca apeleaza la advertoriale online este sa faci si tu acelasi lucru, pentru ca beneficiile sunt unele majore. Publicitatea este foarte importanta si daca serviciul tau mai este si laudat in articol, atunci poti spune ca impusti doi iepuri deodata si obtii si un trafic mai bun.