sâmbătă, iulie 26, 2025
Acasă Blog Pagina 209

Vechea gară a Brăilei

În luna decembre a anului 1869 a fost terminată construcţia staţiei CFR Brăila, denumită pe atunci casa de cantonieri, condusă de un şef al staţiei ferate. În prealabil Compania Strussberg, care asigura construcţia căii ferate Roman-Bacău-Adjud-Mărăşeşti-Tecuci-Barboşi-Galaţi-Brăila.Făurei-Buzău-Ploieşti-Bucureşti Nord (gara Târgovişte), a achiziţionat terenul unde urma să se construiască gara Brăilei, plătind despăgubiri pentru morile de vânt, cârciumile şi casele de locuit ce ocupau acest teren.

La 4/16 octombrie 1871, Tribunalul de Arbitri anulează Concesiunea Strubberg deoarece lucrările erau executate de o calitate necorespunzătoare, altele nu erau terminate sau erau deja deteriorate dar în privinţa clădirilor gărilor s-a hotărât păstrarea arhitecturii aşa cum o concepuse Compania, după modelul celor din Prusia.
Societatea Acţionarilor C.F.R. va prelua continuarea lucrărilor inclusiv a clădirilor gărilor de pe traseul de mai sus şi va definitiva gara Brăilei aşa cum o putem observa în ilustrata din Fig.1, intitulată „Salutare de la Braila/Gara.” Ilustrata este editată în intervalul anilor 1897-1898 de „Editura lui Leon Konig, librar Cernăuţi” şi fotografia lui Marco Klein, cu numărul 347 şi este circulată de l Brăila la Tg.Jiu, sosită aici pe 24 SEP899.

gara veche braila portal

Consemnăm punerea în funcţiune provizorie a liniei de cale ferată Brăila-Bucureşti la 23 decembrie 1870, ceea ce a însemnat o creştere simţitoare a exportului de grâne prin Brăila şi în ianuarie 1872, darea în exploatare definitivă a liniei Brăila-Buzău.

Documentele atestă că la 6 mai 1877, patru monitoare turceşti au bombardat Brăila şi un obuz a căzut asupra staţiei de cale ferată cu câteva minute înaintea sosirii marelui duce Nicolae.

Priveliştea vechii gări şi vecinătăţilor poate fi admirată în ilustrata „Salutări din Brăila Gara” (fig.2) realizată în Editura Librăriei N.D. Chrzssoverghis în jurul anului 1908. Tramvaiul 23 (purtând clopotul pentru semnalizare) în poziţia de a părăsi rondoul din faţa gării, cele două trăsuri în aşteptarea clienţilor, fara însăşi înconjurată de o mulţime de arbori şi câteva felinare, toate sunt pline de pitoresc, impresionând privirile noastre de acum, mai ales că nimic din ceea ce vedem nu mai există…

gara braila-braila portal

Fig.2 Salutări din Gara Brăila-Gara Editura

Librăriei N.D. Chrzssoverghis, Brăila

Amintim (pentru unii dintre noi reamintim) că la 5 iulie 1941 într-un bombardament aerian a fost distrusă o aripă a gării, înregistrându-se cinci morţi şi trei răniţi.

carte postala braila portal-gara veche  Menţionăm un alt reper din viaţa gării, anume acela al înfiinţării la 1/13  noiembrie 1873 a oficiului telegrafo-poştal, desfiiţat în 1890, reînfinţat la 1/13 aprilie 1896 şi desfiinţat pentru a doua oară la 3/15 iunie 1898.

În sfărşit reproducem CARTEA POŞTALĂ (fig.3) scrisă la 97/21/8 Domnului Vasile Popescu de verul teu, Sergent major Şerbănescu (fig.4) într-o caligrafie impecabilă purtătoare a două amprente ale ştampilelor BRAILA GARA 2 SEP 897 pe faţă şi DUDESCI GARA 3 SEP 897 p vero Scriemi când vii să te aştept la gară-

  De atunci au trecut 111 ani!

„Festivalul feroviar”, Iaşi, nr. 17, 1999

Sursă: Amintiri din cel mai frumos port de la Dunăre, Vasile Avramescu

Ruladă de curcan cu legume

Ingrediente:
– 250 g de piept de curcan508x318_rulada-de-curcan-cu-legume braila portal
– 50 g de ceapă
– 100 g de praz
– 100 g de morcov
– supă de carne
– ulei
– sare
– piper
– muştar
– pătrunjel verde
– nucşoară

Mod de preparare:

Rulada-cu-susan-400x266 curcan braila portalSe spală bine morcovii şi prazul, se curăţă, se taie cubuleţe sau rondele mici, se călesc în apă fierbinte, se clătesc şi se scurg.

Carnea se spală, se şterge, se bate puţin şi se unge cu muştar. Peste carnea cu muştar se presară rondelele de ceapă, prazul şi morcovii.

După ce se acoperă carnea cu umplutura, se rulează felii şi se leagă cu aţă de bucătarie. Ruladele astfel obţinute se pun în ulei încins şi se rumenesc pe fiecare parte.

După ce sunt gata, se toarnă în tigaie supă de carne, după care se căleşte cu capacul pus. Când carnea s-a înmuiat, se îndepărteaza aţa şi se taie felii.

Sosul se fierbe până ce se îngroaşă. Se serveşte cu cartofi copţi în coajă.

Poftă bună!

Panait Istrati

panait-istratiPanait Istrati (n. 10 august 1884 Brăila — d. 16 aprilie 1935, Bucureşti, cu numele la naştere Gherasim Istrati) a fost un scriitor brăilean de limba română şi franceză.

Viața

Panait Istrati s-a nascut în Brăila, ca fiu nelegitim al unei spălătorese, Joița Istrate şi al unui contrabandist grec. A copilărit în Baldovineşti, a terminat şase ani de scoală primară, doi fiind nevoit să-i repete. Ca şi Maxim Gorki, scriitorul rus şi apoi sovietic cu care a fost comparat adesea, şi-a câştigat existenţa ca ucenic al unui cârciumar, al unui brutar şi al unui vânzător ambulant. O vreme a fost şi cărbunar la bordul navelor Serviciului maritim Român. În acest timp a citit cu aviditate tot ce i-a căzut în mână. Hoinărelile l-au purtat prin diferite oraşe: Bucureşti, Constantinopol, Alexandria din Egipt, Cairo, Napoli, Paris şi Lausanne.
Primele încercări literare datează din 1907, cu preponderenţă făcând publicistică în presa muncitorească din România, debutul fiindu-i articolul Hotel Regina în revista România muncitoare. Între 1910-1912 îsi publică, în aceeaşi revistă, primele povestiri: Mântuitorul, Calul lui Bălan, Familia noastră, 1 Mai. Colaborează şi la alte ziare: Viaţa socială, Dimineaţa, Adevărul etc. Se apropie de cercurile socialiste.
Trăind în sărăcie, bolnav şi singur, a încercat să se sinucidă în 1921 pe când era la Nisa, dar a fost salvat, iar în buzunar i s-a găsit o scrisoare netrimisă, adresată lui Romain Rolland. Acesta este avertizat şi îi răspunde imediat încurajându-l să urmeze cariera sa de scriitor. Povestirea Chira Chiralina a fost publicată în 1923, cu o prefaţă semnată chiar de Romain Rolland.

A publicat romanele: Ciulinii Baraganului, Les récits d’Adrien Zograffi (Povestile lui Adrian Zograffi).
Nicolae Iorga nu l-a apreciat deloc pe Panait Istrati. Într-un interviu luat de Ioan Massoff şi apărut în ziarul Rampa din 12 noiembrie 1924, Iorga declara:
„Opera lui Panait Istrati ne arată elocvent că avem de-a face cu un hamal din portul Brăilei. D-nul Panait Istrati mi-a trimis Kyra Kyralina cu dedicaţie. Am încercat să o citesc, dar am fost nevoit să arunc cartea imediat; asemenea lucruri nu se pot citi. […] Eu nu-i găsesc absolut nici o calitate. Am spus: avem de a face cu un hamal din portul dunărean”.
În 1927 a vizitat Moscova şi Kiev (şi a asistat chiar la filmarea unui film despre călătoria sa acolo). În Rusia îl intâlneşte pe scriitorul grec Nikos Kazantzakis (care îl va menţiona mai târziu în romanul său Zorba Grecul). În 1929 a călătorit din nou în Rusia sovietică. Voiajul său în Rusia a fost sursa de inspiraţie a operei Vers l’autre flamme-Confession pour vaincus (tradusă în limba engleză sub titlul The Confession of a Loser) în care denunţa abuzurile regimului comunist. Una din remarcile sale celebre la adresa regimului sovietic şi a omletei proverbiale: „Văd ouăle sparte, dar unde este omleta?”. Antologia Vers l’autre flamme cuprinde nu doar textul Spovedania unui învins a lui Istrati, ci şi alte scrieri căci Victor Serge este, de pildă, un alt autor. Publicarea cărţii va provoca izolarea scriitorului, acesta fiind abandonat de prietenii săi de ideologie socialistă (unii din prietenii săi comunişti considerându-l fascist).
În 1930 se reîntoarce definitiv în ţară. Aici publică în 1933 eseul L’homme qui n’adhère à rien, în care se conturează atitudinea sa în privinţa independenţei. Chintesenţa acestui eseu îi atrage vehemente contestări.
A fost tratat de T.B.C. în Franta la Nisa şi apoi a revenit la Bucureşti. Izolat, singur şi bolnav de tuberculoză, a murit la sanatoriul Filaret.

Prozele şi romanele sale descriu lumea proletariatului, pe care a avut ocazia să o cunoască de aproape, mirificele ţinuturi ale Brăilei natale, Delta Dunării, un amestec de rase şi religii şi diverse oraşe din Europa prin care a trecut de-a lungul vietii. Opera lui Panait Istrati, scrisă în limbile franceză şi română, a fost tradusă în peste 30 de limbi.

Casa memorială

casa-memoriala-panait-istratiCu prilejul centenarului scriitorului Panait Istrati (1884-1984), în acel imobil a fost organizată Casa Memorială „Panait Istrati”. Deşi acesta nu a locuit aici, clădirii i-a fost atribuită această destinaţie deoarece autorul Chirei Chiralina prefera spaţiul din vecinătatea casei pentru contemplarea Dunării şi a împrejurărilor. În plus, nici una din clădirile în care a locuit, la Brăila, Panait Istrati, nu s-a păstrat.

Opera

  • Cicluri autobiografice
  • Poveştirile lui Adrian Zografi
  • Ciclul Viaţa lui Adrian Zografi
  • Chira Chiralina (1924)
  • Moş Anghel (1924)
  • Codin (1925)
  • Prezentarea haiducilor (1925)
  • Domniţa din Snagov (1926)
  • Mihail (1927)
  • Ciulinii Barăganului (1928)
  • Casa Thüringer (1933)
  • Biroul de plasare (1933)
  • Răsărit de soare (1934)
  • Spovedania unui învins (1929)

Editii

Opere alese / Œuvres choises, editie bilingvă româno-franceză, texte alese, prefaţă şi note de Al. Oprea, traducere de Eugen Barbu, vol. I-IX, Bucuresti, Editura pentru Literatură / Editura Minerva, 1966-1984
Opere. Povestiri. Romane, ediţie îngrijită, cronologie, note şi comentarii de Teodor Vârgolici, introducere de Eugen Simion, vol. I-II, Bucureşti, Editura Univers Enciclopedic, colecţia „Opere fundamentale”, 2003

Ecranizări

  • Kira Kiralina, film mut sovietic, 1927, regia: Boris Glagolin
  • Ciulinii Bărăganului, coproducţie Franţa-România, 1957, regia: Louis Daquin, Gheorghe Vitanidis. Ecranizare după romanul omonim.
  • Codin (Codine), coproducţie Franţa-România, 1962, regia: Henri Colpi. Ecranizare după romanul Copilăria lui Adrian Zograffi. Scenariul: Dumitru Carabat, Henri Colpi, Yves Jamiaque. Premiul pentru cel mai bun scenariu, Festivalul de film de la Cannes, 1963.
  • Balkán! Balkán!, coproducţie Ungaria-Franţa-Turcia, 1993, regia: Maár Gyula. Ecranizare după Chira Chiralina.

 

Biserica „Sfinţii Arhangheli”

Biserica reprezintă probabil, cea mai veche clădire din Brăila, care s-a păstrat până în zilele noastre. De formă pătrată reprezentând tipul mecetului mahomedan ea a fost construită în primii ani ai stăpânirii turceşti, după care a fost de mai multe ori reparată. Această casă de rugăciune a început să se construiască pe la 1667 în actuala Piaţa Traian.

arhangheli-braila-8Nu a fost singura construcţie de acest gen. La Brăila la începutul secolului al XIX – lea existau 6 lăcaşuri de cult musulmane conform menţiunilor unor călători străini confirmate de gramurile lui Alt. Iacob, dar şi acelea ale lui Alois von Saar realizate la Viena în 1826.
Conform tradiţiei locale, vechimea clădirii depăşeşte 350 de ani, iar lipsa unor elemente în stil baroc, arată că ea există înaintea mijlocului secolului XVIII.

Această construcţie religioasă musulmană, a fost transformată temporar în biserică ortodoxă între anii 1808 – 1810 şi apoi definitiv după 1828 odată cu eliberarea Brăilei de sub turci. Principalul rol l-a avut Marele Duce Mihail Pavlovici Romanov care a cerut Episcopiei Buzăului sub autoritatea căruia trecuseră bisericile din fosta raia, încuviinţarea de a transforma fosta geamie în biserică ortodoxă în amintirea luptelor pentru eliberarea Brăilei.
Noii biserici i s-a atribuit hramul de Sfântul Arhanghel Mihail „în cinstea Marelui Duce al Rusiei, ea fiind sfinţită în duminica ortodoxiei (8 martie 1831) după ce i s-a construit sfântul altar. Sfinţirea a fost efectuată de către un arhimandrit al Episcopiei Buzăului şi de către primul preot ortodox al bisericii, părintele Ioan.
Înainte sfinţirii bisericii, pe 9 februarie 1831, Divanul Săvârşitor(Parlamentul) al Ţării Româneşti prin ordinul nr. 813 către Magistratul oraşului Brăila (Primăria) hotărăşte atribuirea unei sume de 7000 de lei vechi anual pentru întreţinerea bisericii, sumă obţinută din veniturile pescuitului în Bălţile Brăilei, ce reveniseră la Ţara Românească în 1829 împreună cu raiaua Brăilei”. Atribuirea acestei sume de către Primăria Brăilei s-a realizat în jur de 100 de ani, în anul 1929, ea continuă să se plătească.
arhangheli-braila-11Într-un raport al Ministrului de Interne către Divanul Săvârşitor, datat la 21 martie 1833, referindu-se la Brăila se vorbeşte în primul rând de biserica „Sf. Arhanghel Mihail” căreia în cursul anului 1832 i s-a finalizat refacerea, s-a pietruit piaţa în care se găseşte şi în acest fel s-a înfrumuseţat şi oraşul, biserica primind şi veniturile unui teren în suprafaţă de 1543 stânjeni pătraţi.
Lucrările efectuate în 1832 s-au făcut după planurile unor arhitecţi ruşi constând în adăugarea obsidei altarului, astuparea unor ferestre în partea de răsărit şi realizarea altora pe părţile laterale ale clădirii, care sunt funcţionale şi astăzi.
În data de 19 martie 1836, soseşte darul făcut bisericii de către Marele Duce Mihail, reprezentat de un policandru de madem cu 24 de lumânări, un rând de minee, toate cărţile necesare serviciului divin şi o icoană foarte valoroasă în mărime de 80 de cm înălţime şi 60 cm lăţime realizată în Rusia din argint suflat cu aur ce reprezintă pe „Sfântul Arhanghel Mihail”.
După câţiva ani în 1848, avem confirmarea faptului că biserica reprezintă simbolul oraşului, aici organizându-se festivităţile legate de proclamarea constituţiei la 18 iunie, după victoria revoluţiei paşoptiste la Bucureşti, la festivităţi participând toate oficialităţile şi consulii Prusiei, Greciei şi Austriei, rezidenţi în oraş. Începând din această vreme biserica slujea drept catedrală a oraşului.
În anul 1862, au loc noi lucrări de consolidare şi refacere a clădirii, biserica fiind prelungită 7m spre vest, această parte a clădirii având două intrări laterale de serviciu şi una centrală, iar în interior s-a construit un etaj pentru corul bisericii. Practic în acest an s-a ajuns la forma actuală a construcţiei.
Următoarea refacere se va efectua în anul 1922, când s-a refăcut exteriorul, înlocuindu-se pe unele porţiuni arhangheli-braila-2cărămida deteriorată, toate cheltuielile ce au ajuns la 2 milioane lei fiind suportate de către marele filantrop brăilean Nedelcu Chercea. Tot acesta a construit o clopotniţă din cărămidă în anul 1923, ce a înlocuit-o pe aceea din lemn ridicată în 1885, în locul clopotniţei din lemn ridicate în 1828 şi care a ars în noaptea de 1 iulie 1885 într-un incendiu.
Interiorul bisericii s-a păstrat din timpul vechi moschei tavanul fiind ornamentat având baghetele de lemn în stil oriental, în centru gobecul, care a fost acoperit cu stuc şi pe care s-a pictat chipul Mântuitorului. Tavanul este susţinut tot conform tradiţiei orientale cu şase stâlpi de stejar aflaţi în centru, la care se adaugă încă opt, patru pe peretele lateral stânga şi patru pe peretele lateral dreapta. Un alt element oriental ce s-a menţinut până astăzi este streaşina de lemn prelungită (saceac).
În 1994 a început ultima reconstrucţie, care a fost şi cea mai importantă, biserica fiind reconstruită din temelii, prin programul Ministerului Culturii care a durat 6 ani până în anul 2000. Lucrările s-au efectuat sub conducerea arhitectului Constanţa Carp şi sub oblăduirea episcopului Dunării de Jos dr. Casian Crăciun prin firma „Dedal”. Începând din 2001 şi până în prezent se realizează lucrări de pictură în stil bizantin sub penelul pictorului Alexandru Conţ.
Toată reconstrucţia clădirii a ajuns la peste 15 miliarde de lei. De menţionat este faptul că vechea clopotniţă de lemn era dotată cu trei clopote turnate în Rusia, realizate din oţelul tunurilor capturate de armatele ruseşti la cetatea Siliştei. Pe clopotul cel mare se puteau citi două inscripţii:
Pe o parte scrisă în limba rusă „Acest clopot făcutu-s-au din turnurile ce s-au luat din mâinile turcilor, la cetatea Siliştea în atacul de la 1829, luna Decembrie, de către biruitoarele Ruseşti oştiri şi s-au hărăzit spre pomenire de prea puternicul a toată Rusia Împăratul Nicolae I, la Biserica cea nouă din Valachia, unde se prăznuieşte hramul Sf. Arhanghel Mihail. 1832 „Maistr Grigori Feresiev, Petersbuirg”.
Iar pe cealaltă parte în limba română scria următoarele:
„Acest clopot prin arderea clopotniţei, crăpându-se s-a returnat în zilele M.S. Carol I Regele României, fiind Prim Ministru al ţării Ion C. Brătianu, Epitrop al bisericii, Econom Al Sudeteanu, protoereul judeţului, Preotul Const. Buzoianu şi Nicolae T. Ignat „.
braila-portal-logoDe unde se vede că acest clopot s-a retopit, după ce a fost spart în incendiul din 1885. În 1917 cele trei clopote au fost reachiziţionate de armata de ocupaţie germană şi au fost topite pentru fabricarea de gloanţe. Inscripţiile s-au păstrat în arhive prin grija autorităţilor. Actualele două clopote din clopotniţa de zid sunt donate de către Nedelcu Chercea.
Biserica, era denumită de localnici şi biserica împărătească, iar slujbele se ţineau şi în limba rusă, dar şi în limbile greacă şi română.
Demn de menţionat este aprecierea academicianului G. Oprescu, director al Institutului de Istoria Artei, care atestă faptul că biserica este unicul monument de acest gen din ţară în care s-au păstrat caracteristicile fostului lăcaş de cult musulman(pilaştri, saceac, gobecul). Un alt specialist, Nicolae Stănescu care s-a ocupat cu studiul monumentelor musulmane afirmă că astfel de monumente istorice ca această biserică nu se mai găsesc decât în străinătate, existând doar două în fosta Iugoslavie şi unul în Bulgaria.
În 1957 Comisia Naţională a Monumentelor Istorice a trecut-o în rândul monumetelor de acest gen, fapt care a salvat-o de la demolare în perioada regimului comunist, care a încercat să o pună la pământ de mai multe ori. În anii 1970, a fost lăsată cu un zid aproape dărâmat în speranţa că se va prăbuşi singură dar Dumnezeu a ţinut-o pe picioare. S-a păstrat şi o legendă conform căreia toţi primarii care au vrut să o demoleze(patru la număr) nu au murit de moarte bună.
În afara lui Nedelcu Chercea (1922 -1923) mai sunt demn de menţionat printre ctitori şi restauratori, Marele Duce Mihail(1831), epitropii Gheorghe Popov şi Gheorghe C. Diacu (1862) şi Radu Răzvan şi Nae Garoiu(1922) cât şi preoţi Ioan (1931) Mihai Panait (1922 – 1923) Alexandru Mateescu şi Victor Ţugui. Astăzi, preot paroh este Victor Ţugui.
Biserica se găseşte în actuala Piaţă Traian, la nr.3, din centrul vechi al Brăilei.

Sursa : „Bisericile Brăilei ” Dr. Ionel Ştefan Alexandru

Suc natural de fructe dimineaţa

 

Cel mai bun moment pentru consumarea sucului de fructe este dimineaţa, pe stomacul gol, cu 30 de minute înainte de masa. Vitaminele şi mineralele tonicului vor fi absorbite în profunzime, fără să elimini nimic.

suc de fructe-braila portalDacă vei înlocui cafeaua cu sucul proaspăt, vei avea la început migrene supărătoare şi te vei simţi slăbit, dar acestea sunt primele semne al eliminării toxinelor din organism.

 

Corpul uman are nevoie de un kilogram de legume pentru fiecare 50 de kilograme în greutate. Este foarte greu să mănânci atât de multe fructe şi legume crude. Dacă consumi mult din acelaşi fruct sau legumă, nu vei primi mix-ul potrivit de vitamine şi nutrienţi sau îţi creşte riscul de a deveni alergic la produsul respectiv.

Un atu al sucurilor naturale este că fac mâncărurile mai uşor de digerat, astfel încât nutrienţii pot fi folosiţi mai uşor în organism.

Sucurile trebuie consumate proaspete, aşa că pregateşte-le doar în cantităţi moderate. suc natural fructe-braila portal

Consumând sucuri naturale dimineaţa, micul dejun vă va conferi senzaţia de saţietate pe termen lung şi energie. Este important să includeţi în masa  de dimineaţă fructe, pentru a creşte nivelul de energie al organismului. În plus, fructele conţin fibre, vitamina C, beta-caroten si alte substanţe nutritive necesare organismului. Mai mult, sunt gustoase şi extrem de sănătoase pentru organism.

Traficanţi de droguri capturaţi

0

Poliţiştii din cadrul Direcţiei de Combatere a Criminalităţii Organizate Galaţi, Serviciilor de Combatere a Criminalităţii Organizate Brăila şi Vrancea, sub coordonarea D.I.I.C.O.T. – Biroul Teritorial Brăila, au efectuat, la data de 16 februarie a.c., 18 percheziţii domiciliare pe raza municipiului Brăila.

A fost vizată destructurarea unei grupări infracţionale organizate, specializată  în traficul de droguri de risc şi de mare risc.

descinderi braila 1Din cercetări a reieşit că, începând cu anul 2012, membrii grupării ar fi procurat şi comercializat diferite cantităţi de droguri de risc şi de mare risc (cocaină şi canabis), pe raza municipiului Brăila.

La sediul D.I.I.C.O.T.- Biroul Teritorial Brăila au fost aduse, în vederea audierii, 23 de persoane.

Suportul de specialitate a fost asigurat de către Direcţia Operaţiuni Speciale din cadrul I.G.P.R. şi S.R.I..

Acţiunea a fost efectuată cu sprijinul Jandarmeriei Române.

Constantin Codrescu

230px-ConstantincodrescuDe la înfiinţarea sa la 15 aprilie 1949, teatrul brăilean, cu un prim nucleu artistic, format din actorii Irina Barbu, Xenia Beza, Ana Colda, Paula Culitza, Florica Demion, C.Deşliu, Dorina Done, Dumitru Done, Paul Florian Dorwagen, miti Ignătescu, Ion Aurel Manolescu, Elvira Petreanu Manolescu, Ştefan Mihăilescu – Brăila, …, regizori tehnici Ion Aricescu şi Titi Petrescu; sufleurii Clarice Ferat, Valeriu Moraru şi Desire Perlea…, va fi condus de primul său director, Victor Dumitrescu Bumbeşti, în stagiunea 1949 – 1950. Acestuia îi urmează un şir de directori care vor asigura continuitatea, permanenţa şi valoarea în creştere a Teatrului Maria Filotti, prin Andrei Popovici, între 1950  – 1952.

Actorul Constantin Codrescu, director între 1981 – 1986, a venit la conducerea teatrului brăilean în perioada sa cea mai dificilă, când clasica dar vechea clădire Rally a intrat într-un proces de consolidare şi restaurare, între 1980 – 1988 şi din care a ..renăscut, cu contribuţia unui mare colectiv de ingineri, constructori, arhitecţi şi sculptori, bijuteria de arhitectură, superbul lăcaş de cultură de azi, înscris în cataloagele UNESCO.

A fost o perioadă critică, dacă nu chiar… dramatică pentru existenţa Teatrului Maria Filotti ca instituţie de cultură, constantin-codrescu-189969l-pozadeoarece repetiţiile şi spectacolele se desfăşurau în condiţii impropii în sala Clubului muncitoresc Progresul fără facilităţi şi tehnologia necesare unui spectacol de teatru.

Actor cu mari disponibilităţi artistice, cunoscut pentru prestaţia sa scenică la câteva teatre din ţară, regizor de mare şi originală îndrăzneală, a reuşit ca director să păstreze.. pe linia de plutire o instituţie de cultură foarte specială, cum a fost Teatrul Maria Filotti, să menţină colectivul artistic şi să asigure o anume ritmicitate a spectacolelor şi premierelor timp de şase ani…grei! Actorul Constantin Codrescu n-a fost numai interpretul , regizorul şi directorul teatrului brăilean în momentele sale de derivă, ci şi liantul, catalizatorul, care a întreţinut speranţa revenirii la normal.

Implicarea sa a fost totală, permanentă şi revigorantă, pentru că a jucat ca actor şi a regizat spectacolele Cu căluşul în gură de A. Sastre, Preferam să mor de râs de Nelu Ionescu, în stagiunea 1980 – 1981; Mângâierea de Th. Mănescu şi Lunga povestire de dragoste de T. Popescu, în stagiunea 1981 – 1982; Despot Eraclitul de Dan Muşatescu şi Frumoşii Marilor oraşe de Anghel Grigoriu şi Romeo Iorgulescu, în stagiunea 1982 – 1983; Reţeta fericirii de A. Baranga şi Încercare de zbor de I. Radicikov, în stagiunea 1983 – 1984; Martor şi judecător de Ion Bălan, Bătrânii nu-s de aruncat la vechituri de Maurizio Constanzo şi Audienţă la consul de Ion Brad, în stagiunea 1984 – 1985.

constantin_codrescu_2Actorul Constantin Codrescu s-a născut la 5 noiembrie 1931 la Huşi. După absolvirea Institutului de Artă Teatrală şi Cinematografică din Bucureşti, în 1951, a jucat pe scena Teatrului Naţional I.L.Caragiale în perioada studenţiei, la Teatrul Armatei şi la Teatrul Mic, între 1951 – 1977; la Teatrul din Sf. Gheorghe – Covasna şi la Teatrul din Tg. Mureş, între 1977 – 1981, apoi la Brăila.
Pentru contribuţia sa la dezvoltarea teatrului românesc, a primit premii la festivalurile naţionale de teatru, pentru regie şi interpretare, şi este distins cu Medalia Muncii şi Ordinul Meritul Cultural, clasa a III-a. Este profesor universitar la Institutul de Teatru.
Prin Hotărârea Consiliul Local Municipal Nr. 42 din 29 martie 2002, prof.univ. Constantin Codrescu, actor, a fost declarat Cetăţean de Onoare al Brăilei.

Sursa: „Cetăţeni de Onoare ai Brăilei” Dumitru Anghel

Gustul fericirii

Se spune că „eşti ceea ce mănânci”, iar asta nu este doar o născocire lansată de vreun nutriţionist plin de zel.

Hrana de zi cu zi are o influenţă covârşitoare asupra stării noastre de spirit, căci acţionează chimic la nivelul creierului şi determină (dez) echilibrul psihic. Şi atunci, ce să mănânci ca să te simţi bine, să fi fericit? Alimente care stimulează secreţia de serotonină!

 

Ciocolata, dulcea ispită.
ciocolata braila portalNu întâmplător, atunci când eşti deprimat şi lipsit de energie, ai poftă de dulciuri, în special de ciocolată. În astfel de situaţii, organismul tău tânjeşte după alimente bogate în zahăr şi grăsimi pentru că acestea cresc producţia de serotonină, celebrul „hormon al fericirii„. În plus, se ştie că ciocolata conţine şi o substanţă numită feniletilamină, ce provoacă eliberarea de endorfine, responabile şi ele pentru starea de bună-dispoziţie şi pentru un somn adânc şi odihnitor.

Bananele, sursă de energie.

Banane braila portalSunt gustoase şi şăţioase, drept care pot înlocui cu succes un mic dejun sau o cină. Este adevărat că o banană conţine mai multe calorii decât un măr, dar specialiştii în domeniu susţin că nu există fruct mai plin de fibre şi minerale. Fiind o sursă de zahăr uşor asimilabil, reprezintă un impuls pentru secreţia rapidă de „hormoni ai fericirii„.
Pastele integrale, cu măsură.
Blamate de toţi cei care vor să piardă din greutate, pastele, au totuşi, calităţi unice, care le-au paste_integrale braila portaltransformat în preparatul favorit a milioane de oameni. Au cel mai bun conţinut de fibre şi minerale cum ar fi calciu, magneziu sau zinc, iar consumate cu măsură reprezintă un excelent imbold pentru o stare de bine.

Iaurtul, deliciul sănătos.
Iaurt-simplu-de-cas_1 braila portalAre un gust plăcut, valoare nutritivă, este uşor şi nu îngraşă. În plus, iaurtul are efecte benefice asupra sănătăţii noastre psihice şi mentale, fiind un bun calmant pentru persoanele surmenate. Un truc atunci când ai nevoie de o gustare uşoară şi bogată în proteine şi calciu, este să adaugi în paharul cu iaurt o linguriţă de miere.

Alte alimente care te vor face să zâmbeşti.
Celebrul nutriţionist Martin Brunnberg atenţionează că nu ar trebui să ne înfrânăm niciodată poftele, căci ele suntfructe braila portal un semn că organismul nostru este sănătos şi echilibrat, atâta timp cât cere ce are nevoie. Iată şi o listă de alimente „ale fericirii” alcătuită de Brunnberg: cireşe, ananas, miere, pâine, banane, papaya, avocado, migdale crude, nuci, lapte, iaurt, cacao, cereale integrale, carne de peşte şi pui, orez, brânză de vaci, soia, ouă şi orice legumă, în special usturoiul şi morcovul.

Legătura dintre Liceul Nicolae Bălcescu şi monumentul Traian

Monumentul lui Traian în primele zile ale inaugurării

 

Monumentul-lui-Traian-Braila-portalÎn anul 1906, când se împlineau optsprezece veacuri de la cucerirea Daciei de către romani, brăilenii ridicau în mijlocul urbei lor un frumos monument comemorativ dedicat Împăratului Traian. Operă a sculptorului Take D. Pavelescu şi a arhitectului Ion D. Trajanescu, a fost înălţat din fondurile strânse prin donaţii, subscribţii publice, serbări populare şi şcolare organizate de un comitet format din profesorii Liceului Nicolae Bălcescu, condus de Nicolae Chircireanu, profesor de limbă franceză. Au existat şi multe liste cu donaţiile şcolarilor, câte 30 de bani de fiecare. Ca model pentru chipul împăratului au fost folosite două statui vechi, una aflată la muzeul de la Florenţa şi alta găsită în Serbia, printre ruinele aşezării romane. Pe soclul monumentului sunt încastrate trei basoreliefuri din bronz reprezentând lupoaica alăptând pe Romulus şi Remus, o scenă din războaiele daco-romane şi o miniatură a Columnei lui Traian. La baza monumentului se află un bătrân care arată unui copil calea de urmat către împărat.

 

Inaugurarea monumentului, cu larg ecou în întreaga ţară, a avut loc la 8 noiembrie 1906, acesta fiind primul ce se monumentul-traian braila portalridică pe pământ românesc marelui împărat şi în acelaşi timp, primul monument ce se ridică în Brăila.

Au participat oficialităţi din Bucureşti în frunte cu ministrul cultelor şi instrucţiuni publice C. Disescu, numeroşi ziarişti, oaspeţi din ţară şi o mulţime de brăileni care au asistat la festivalul organizat de elevii Liceului Nicolae Bălcescu şi ai „şcoalelor” primare.

În actul care consemnează inaugurarea, aflat înzidit în fundaţie, se scrie: În anul 1906 împlinindu-se 18 veacuri de când împăratul Traian a cucerit Dacia şi a sădit în acste locuri neamul românesc; pentru a serba al 18-lea centenar al acestui mare fapt din istoria neamului nostru, noi, românii, am ridicat la Brăila, prin subscripţie publică, acest monument, a cărui inaugurare se face astăzi, 8 noiembrie 1906.

Cele două imagini ale ilustratelor au fost realizate foarte aproape de momentul inaugurării monumentului. Clişeul celei de-a doua ilustrare cred că s-a realizat chiar în momentul când grupul de elevi din jurul monumentului tocmai a terminat serbara inaugurală.

La baza soclului, până în anii 1947-1948, a figurat inscripţia Ridicat în al 40-lea an de glorioasă domnie a M.S. Regelui Carol I, lizibilă în prima ilustrată. De asemenea, se mai poate citi la mijlocul soclului: Lui Marcu Ulpiu Traian, iar sub bustul împăratului, anul 1906.

monumentul lui traian braila portal

braila portal-monumentul-traian

 

 

 

 

 

 

Sursa : Valeriu Avramescu

Johnny Răducanu

Tradiţia muzicală a Brăilei este o realitate incontestabilă şi are o întindere în spaţiu, timp, valoare şi diversitate tematică ori stilistică.
johnyy_raducanu_2Oraşul napolitanilor de la Dunăre nu este doar o metafora fără acoperire, pentru că aici fiinţează de peste 100 de ani de existenţă, Filarmonica muzicală Lyra, adevărata pepinieră de cântăreţi vocali, instrumentişti, corişti, de aici au pornit marile voci ale scenei lirice naţionale şi de peste hotare. Muzica corală este şi ea bine reprezentată şi cu continuitate de peste un secol, dacă amintim doar de Corul bărbătesc Armonia.
Nici genurile populare muzicale nu lipsesc din palmaresul cultural al Brăilei, pentru că muzica lăutărească şi lăutarii celebri au adus faimă muzicală Brăilei de-a lungul timpului.
G.Dem Teodorescu culegea prin anii 1883-1884 de la vestitul lăutar al Brăilei, Petrea Creţu Şolcan, adevărate nestemate ale creaţiei epice populare dunărene. Petrea Creţu Şolcan nu va fi, fiind singurul lăutar vestit al Brăilei, într-o lume atât de diversă, atât de agitată politic şi atât de activă economic, pentru că tematica baladească, a cântecului bătrânesc sau a cântecului de margine, a dat o notă specifică melosului popular din viaţa porturilor dunărene sau din condiţia de raia a acestui colţ de ţară.

Brăila muzicală a dat, tot în premieră, un nume mare în controversata, contestata dar foarte ascultata muzică jazz, iar acest mare nume este Johnny Răducanu.johnyy_r3
În cartea sa de memorii „Singurătatea…meseria mea”, maestrul muzicii de jazz se prezintă cu vervă, ironie caldă şi şarm graţios: „M-am născut pe 1 decembrie 1931…, la Brăila,… într-o familie în care se studia muzica… De dimineaţă până seara se „scârţâia” la vioară sau la pian. Se cântau sonatinele lui Beethoven, Chopin, se cânta Bach, Mozart, Czerny…, mulţi compozitori clasici.” Jonny Răducanu aminteşte de arborele genealogic plin de lăutari faimoşi … ca „bunicul Stroe, din partea mamei, sau cei trei fraţi ai ei, Oană, care cânta la pian, trompetă, contrabas şi baterie, Cristache, violonist, Sandi, pianist.”
Din partea tatălui, Johnny Răducanu face referiri la celebrul lăutar de pe moşia lui Ipsilanti, de la Şuţu, Petre Creţu Şolcanu, cu care bătrânii din familie spuneau că seamănă şi poate de aceea…”pe actele mele tot Creţu Răducanu am rămas”.
Tatăl său, Creţu Costică, a fost un contrabasist apreciat şi…”a cântat în trupa marelui cântăreţ de operă, Leonard, şi în orchestra simfonică.” Fraţii lui Johnny Răducanu, Mişu şi Mitică, erau pianişti, iar Victor cânta la vioară.
Tânăril Creţu Răducanu, alias Johnny Răducanu, îşi începe studiile muzicale în familie, prin faimoasa metodă franţuzească DoReMi, apoi la Conservatorul Lyra, la clasa de pian al profesorului Papanti.
Începe studii de specialitate la Iaşi, apoi la Cluj şi, între 1953-1956, la Conservatorul Ciprian Porumbescu din Bucureşti, la Clasa contrabas a profesorului Joseph Prunner. Johnny Răducanu a dat prestigiu şi calitate muzicii de jazz şi a impus acest gen muzical în condiţiile unei rezerve şi alergii manifestată făţiş, stânjenitor şi nu de multe ori cenzurată penibil.
Va cânta în formaţii muzicale în vogă Quintetul de Jazz Bucureşti şi cu muzicieni celebri ai timpului, Richard Oschanitzky sau Aura Urziceanu, iar în ultimul timp cu tineri muzicieni, pe care i-a format: Ionuţ Baranga, Jean Stoian, Pedro Negulescu, Teodora Enache…
Într-o strălucită carieră, Johnny Răducanu a făcut cunoscută muzica românească de jazz pe scenele festivalurilor de gen din ţară, Bucureşti, Ploieşti, Craiova, Costineşti, Sibiu, Braşov….ca şi peste hotare, în S.U.A., Elveţia, Germania, Italia, Ungaria, Belgia, Olanda, Polonia….
johnyy_4Pentru activitatea sa de excepţie, muzicianul Johnny Răducanu a fost răsplătit cu numeroase premii, diplome şi medalii de la foruri culturale din ţară şi din străinătate : Premiul pentru activitate jazzistică la Festivalul Internaţional de Jazz de la Karlovy Vary, în 1962, când a fost declarat cel mai bun contrabasist; Premiul Uninunii Compozitorilor, pentru compoziţiile instrumentale şi piesele de jazz în stiulul popular românesc; Diploma de Merit a Ambasadei S.U.A. din Bucureşti, pentru promovarea jazzului american în România; Premiul Flacăra, în 1997; Medalia de Aur la Festivalul Internaţional al Tineretului, secţia jazz, în 1957, la Moscova sau Premiul pentru întreaga activitate pusă în lumea jazzului, acordat de Uniunea Criticilor Muzicali din România.
Distincţia cea mai onorantă, cea mai importantă din viaţa sa (…acordată prin Hotărârea Consiliului Local Municipal Nr. 136 din 29 septembrie 1997), rămâne „Cetăţean de Onoare al Brăilei, deoarece a fost… cel mai tulburător moment din viaţa mea. Nici azi nu cred că a fost adevărat. M-am simţit copleşit de onoarea de a sta alături de valori ca Nae Ionescu, Perpessicius, Mihail Sebastian, Panait Istrati, Fănuş Neagu, Hariclea Darclee”.
A încetat din viaţă pe 19 septembrie 2011, la vârsta de 79 de ani, în urma unui stop cardio-respirator.

Sursa: „Cetăţeni de Onoare ai Brăilei” Dumitru Anghel